15.1.12

πυρογραφοι και χρωματα....

Απο τις πιο συχνες ερωτησεις που δεχομαι (παντοτε καλοδεχουμενη καθε απορια και καθε ερωτημα) σχετικα με την πυρογραφια  ειναι αυτη που αφορα το ειδος του μηχανηματος που συνηστω...
Θα πω λοιπον την αμαρτια μου αλλα και τις προτιμησεις μου... Οπου δω πυρογραφο τον αγοραζω... Εχω ερωτα ..εχω λοξα  με τα μηχανηματα αυτα... θελω να διαπιστωνω τις δυνατοτητες τους...εχω αυτη την στιγμη 9 - 10  που δουλευω συνεχεια......απο τους πιο ακριβους μεχρι τους πιο φθηνους (αυτους των λιντλ)...Στον καθενα εχω βαλει και απο μια διαφορετικη μυτη... να μην περιμενω να κρυωσει για να την αλλαξω με ασφαλεια...
Ειχα παρει και δυο φλογιστρα dremmel ( τα λατρεψα αλλα το ενα μου το εκλεψαν...-ω ναι- και το αλλο χαλασε)...κανουν ωραιες σκιες , ειδικα εαν ειναι μεγαλη η επιφανεια καθως εχουν διαβαθμιση της θερμοκρασιας...δεν μου αρεσε ομως η μυτη η κλασσικη (αυτη σαν μαχαιρι) γιατι καθως μου αρεσει η υψηλη θερμοκρασια, -σε σημειο που η πυρογραφιση να χαραζει βαθια το ξυλο σαν ξυλογλυπτικη- η μυτη ελιωνε και αλλοινεται το σχημα της....
Δανειζομαι και φλογιστρο μηχανουργειου (mab23)  για πιο ροκ καταστασεις.... για να καιω το ξυλο γυρω γυρω (φαινεται σαν παλιο) , για να τσουρουφλω τα πευκοειδη  ξυλα και να φαινονται τα νερα τους, μετα να τα τριβω και να φτιαχνω επανω παραστασεις που παραπεμπουν σε μισοσκοταδο ( τελευταιο ενα ασπρο αλογο σου σουρουπο).
Εχω ομως  διαπιστωσει πως τελικα δεν παιξει τοσο μεγαλο ρολο το ειδος του πυρογραφου. Ο ακριβος που εχω (peter child) ειναι μεν καλος γιατι εχει θερμοστατη με 10 διαβαθμισεις, αλλα δεν βολευουν καθολου οι μυτες του ( τουλαχιστον για την τεχνικη που εφαρμοζω εγω). Ετσι εχω φτιαξει ενα δικο μου συστημα με τα συρματακια του (υποδειξη του φιλου Βαγγέλη Μακρή)για να τον δουλευω μονο στις σκιασεις.
Ο καλυτερος μου ειναι ενας απλος στυλος /πυρογραφος με 16 ευρω απο την αυστρια. δεν εχει διαφορα απο αυτους των λιντλ απλα ειναι πιο δυνατος στα wat. και χαραζει πολυ πολυ καλα στο ξυλο.
Δεν θα συνιστουσα σε κανεναν ερασιτεχνη να παρει καποιο ακρβο μηχανημα. Για μενα εχει σημασια το ξυλο....εχει σημασια η τεχνικη... εχει σημασια το σχεδιο ..
ενα ανοιχτοχρωμο , μαλακο ξυλο (πευκο, λευκα,φλαμουρι) δουλευται με οποινδηποτε πυρογραφο.Τα σκουρα ξυλα ( ιροκο, μαονι ,ευκαλυπτος) θελουν κατι δυνατο να καιει το ξυλο... το ιδιο και τα σκηρα οπως η δρυς και η οξυα . Η ελια θελει μυτη που καθαριζετε συχνα (μαυριζει απο το λαδι). Τα ξυλα με τα εντονα νερα και τους ροζους θελουν μυτη πλατια (σαν αυτη που εχουν για τα σιδηροτυπα)...
Οσο για την τεχνικη. εγω προτιμω να δουλευω πρωτα με γραμμες . ξεκαθαρες συνεχομενες γραμμες. Μετα ερχεται η σκια... αρα θελω πυρογραφο να χαραζει. τις τροχιζω τις μυτες σε ακονι οπως κανω με τα  σκαρπελλα της ξυλογλυπτικης. Καποιοι αλλοι προτιμουν να μην σχεδιαζουν να δουλευουν απευθειας με τις σκιασεις...
Ειναι και θεμα σχεδιου... αν θα εχει λεπτομεριες, αν θα εχει χρωμα...

Χρωμα εγραψα? το δευτερο σε σειρα ερωτημα αφορα τα χρωματα (οταν και εφοσον καποιος τα χρησιμοποιει...) η γνωμη μου και η συμβουλη μου επ αυτου... καθως πρωτογωνιστης σε μια πυρογραφια ειναι το ξυλο και η τεχνικη του καψιματος, το χρωμα πρεπει να ερχεται σε δυετερη και τριτη μοιρα... να μην ειναι αυτο που κλεβει την παρασταση...θελω χρωματα που να αφηνουν να διαφαινονται τα νερα του ξυλου, να μην το μπουκώνουν και φυσικα να μην καλυπτουν τα ιχνη του πυρογραφου. ιδανικη λοιπον για μενα ειναι η σινικη...σε διαφορους χρωματισμους... διαφανη χρωματα που αν τους προσθεσεις λιγακι ασπρο περνουν οποια αποχρωση θελεις ...αφηνουν το ξυλο να αναπνεει... μονο τους μειωνεκτημα: πρεπει τα εργα  να μην εκτιθενται απευθειας στο φως του ηλιου...γιατι με το περασμα του χρονου ξεθωριαζουν... Δευτερα σε προτιμηση τα ξυλοχρωματα ,ομως δεν μου αρεσουν αν το ξυλο εχει νερα και ειναι πορωδες καθως αφηνει κενα... Καποιες φορες βαφω εξαρχης το ξυλο με χρωματα ακουαρελας ή νερωμενο ακρυλικο , περιμενω να στεγνωσει και μετα με  ψιλογυαλοχαρτο αφαιρω οσο επιπλεον χρωμα θελω . ετσι εμφανιζονται τα νερα του ξυλου (μειονεκτημα, οταν καις πανω σε βαμμενο ξυλο - ειδικα ακρυλικο- η μυρωδια ειναι ενοχλητικη. το ιδιο ισχυει και για στοκαρισμενο ξυλο). Καποιοι χρησιμοποιουν και λαδομπογιες αλλα δεν με ενθουσιαζει. μονο εαν προκειται για ενα μονο χρωμα σε καθε εργο μ αρεσει ( ειχα δει εργα με ιστιοφορα, ολα πυρογραφημενα και τα πανια βαμενα με εκθαμβωτικο ασπρο λαδομπογιας.)... χρησιμοποιω και λαδοπαστελ... σε κοντρα πλακε ( δεν εχει τοσους πορους) αλλα σε εργα που δεν απαιτουν λεπτομερια... και τριμμενο λαδοπαστελ που κολλαει με το δυνατο το φλογιστρο (για πολυ εικαστικες καταστασεις)......

1 σχόλιο:

  1. καλημερα. ειμαι καινουριος στην πυρογραφια και εχω εναν φθηνο πυρογραφο τον pyromaster της antex. ομως δεν μπορω να πετυχω σωστες σκιασεις. θα ηθελα αφου μαλλον γνωριζετε οπως καταλαβαινω να μου πειτε ενα καλο μηχανημα,οπως επισης αν υπαρχει καποιο βιβλιο με τεχνικες.ευχαριστω πολυ.γιωργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή